Wednesday, January 12, 2011

Ahmad SS Quote..

2 hari yang lepas , seorang lecturer aku namanya Ahmad SS menulis satu statement di dalam Facebooknya.Dia tulis Forgiveness is oil of Relationships.Apabila aku fikir-fikirkan kembali,ada benar juga pernyataan ini.Memandangkan sekarang,aku dapat melihat kerenggangan yang berlaku di  antara rakan-rakan sekelasku.Mungkin mereka tidak menunjukkannya secara terang-terangan tapi mata yang melihat ini mampu untuk menafsir walaupun dari jauh.
Apabila perkara sebegini berlaku ,aku teringat kepada rakan aku sewaktu aku sekolah menengah dahulu.Namanya K.Dia ni seorang yang smart dari segala-galanya,dari segi pemakaian ,pemikiran dan pembelajaran.Tapi ada satu yang spoil tentang diri dia-emosi.Tidak kira dengan siapa walaupun dengan aku,walaupun ada kesilapan yang kecil , kepanasan yang ada di dalam diri dia akan membuak-buak.Dia pernah bermasam muka dengan aku selama beberapa hari.Selama itu jugalah aku tidak bercakap dengannya walaupun aku duduk sekali di dalam kelas dengannya.Di dalam hati aku kata tak boleh jadi macam ni,aku terpaksa bertindak dahulu.Selepas mendapat keberanian ,aku pun mula bersuara;
J:Sampai bila kita nak bermasam muka ni .Aku bukannya buat salah apa-apa pun .Aku Cuma tegur hang sikit je,takkan itu pun nak ambil hati.
K:Hang tak payah nak tegur aku,aku dah besar panjang dah.Tahulah aku uruskan hal aku sendiri.
J:Kan lebih bagus kalau kita saling nasihat – menasihati .Aku bukannya apa K,kita ni hidup bukannya lama ,aku tak suka kalau benda yang remeh temeh ni ada dalam hidup kita.Sampai bila kita nak biarkan emosi kita menguasai hidup kita.
Nota Kaki:Mengapa harus berduka jika ada kesempatan untuk bergembira

No comments:

Post a Comment