Thursday, February 10, 2011

CERCITe.

Kadang-kadang port – port yang selesa seperti dinding ataupun tiang konkrit semestinya menjadi pilihan utama aku .Lantak kat orang lah nak kata aku mat dinding ka,mat tiang ka,ada aku kisah.
Kadang – kadang aku duduk saja ,melihat orang di sebelah kiri kanan aku.Kadang-kadang aku tidor saja,tidor ja lah dah tak tahu nak buat apa .Nasib baik dia tak ambil masa lama ,kadang – kadang sejam ,kadang-kadang sejam dua puloh minit.
Kalau ‘isi’ dia sedap,aku cubalah untuk stay up.
Kalau ‘isi’ dia hampeh ,menyandar ke dinding lah jawabnya aku.
Bercerita tentang isi ni,adalah sekali tu dia bercerita tentang buah-buahan tempatan .Aku rasa macam nak lempang je dia tu .Ada ke bercerita tentang buah – buahan ,aku tahulah kadang-kadang’pendengar-pendengar ‘ macam kami ni akan dibekalkan dengan buah-buahan selepas habis majlis . Tapi apakan daya ,aku hanyalah pendengar yang setia .
Aku bukan apa,mereka semua yang bercerita kat kami ni bukanlah calang-calang orang.Dengar kata mereka ni semuanya dah pernah jejak kaki ataupun  belajar kat negara kurma.Sepatutnyalah ,mereka ni harus ataupun wajib menceritakan cerita – cerita yang lebih mendalam isinya supaya pendengar-pendengar yang setia macam aku ni akan tergerak di dalam hati untuk mengungkapkan kata – kata CER CITe,CER CITe.Hmmm, Apabila akal kita maju di arus pembangunan , maka akan pupuslah tahyul mahyul ni,Tuan-tuan dan puan-puan sekalian ,mari kita fikirkan secara rasional.haha (kata – kata ni aku ciplak dari hussin kak limah)
Aku tak nak aku,orang-orang yang duduk di kirikanan ,belakang depan aku terbuang masa begitu saja.Di negeri aku ni cuti hujung minggu jatuh pada hari Jumaat dan Sabtu.
Sudah ditakdirkan oleh Tuhan ,aku dan orang-orang lain yang seagama dengan aku wajiblah menjejakkan kaki ke masjid pada hari jumaat tu.

No comments:

Post a Comment