Monday, July 26, 2010

Pangkor Yang...



Pangkor yang Hancor.(Babak Pertama)

Ni adalah salah satu sub tajuk daripada sebuah buku yang aku baca beberapa bulan dulu.Di bawah ni aku tuliskan kembali cerita yang aku yang baca tu.

Aku Faiz.Tapi ramai orang panggil aku Paeh .Kat tempat belajar aku ni ada sebuah kelab persatuan iaitu nama dia Kelab Pasaran.Aku ngan kawan-kawan aku tertarik nak join kelab ni sebab banyak awek cun yang join kelab ni.Pada suatu hari AJK kelab ni nak jumpa semua budak yang baru masuk kelab diorang.Kita orang pun cuak la sebab perjumpaan tu dibuat kat Pusat Islam(lebih kurang macam masjid la ).Tapi kita orang tak kisah asalkan matlamat kita orang nak tengok awek-awek cun tu tercapai.Apabila tiba turn ketua kelab(nama dia bang zan) nak cakap ,kita orang dengar betul – betul.Bang zan kata tujuan dia buat perjumpaan ni sebab nak bagitau yang kelab kita orang akan menganjurkan satu kem bina diri dan semangat. Kem kita orang tu akan diadakan 3 hari 2 malam di Pulau Pangkor , Perak. Diorang akan menjemput motivator luar khas untuk kita orang.Time bang zan bagitau kita orang yang kem tu nak set dekat Pulau Pangkor kita orang tak pikir dah pasal tentatif dalam kem tersebut.Apa yang bermain kat minda kita orang ialah nak mandi,snorkeling,mancing dan shoping.Nasib baik kat tempat belajar aku ni disediakan bas untuk kemudahan pelajar.Pada hari yang ditetapkan kita orang pun pergi ke Pangkor.Sampai kat resort tempat kita orang nak tidor dan makan tu ada sorang pak cik sapu sampah tegor aku ,katanya korang takkan dapat mandi kat pulau ni walaupun korang dekat kat pulau ni.Aku kata dalam hati apa guna datang kalau tak mandi.Takpelah ,aku pun minta diri kat pakcik tu sebab aku nak check in bilik dengan kawan-kawan aku.

Pangkor yang Hancor(Babak Kedua)

Malam tu kita orang makan nasi lauk sotong dengan udang.Lepas habis makan kita orang kena berkumpul kat Dewan Malinja (dewan serbaguna untuk buat macam – macam aktiviti).Lalu kita orang pun diperkenalkan dengan motivator khas yang bertugas untuk membina jati diri dan semangat kita orang.Nama dia Bang Sum.baik orangnya.Tapi yang spoilnya dia bawa sekali anak dia .Anak dia boleh tahan hensem dan kerana itu jugalah awek – awek cun dalam kelab kita orang tertumpu mata kat anak dia .Bang Sum memulakan perkenalan dengan memberitahu tempat tinggal dia dekat mana ,dah berapa tahun dia jadi motivator dan banyak lagilah. Mendengar cerita – cerita bang sum membuatkan mata kami layu sedikit demi sedikit.Nasib baiklah time tu anak dia bawa keluar sebungkus plastik yang berisi lollipop dan dibaginya kepada kami setiap satu.Sebelum habisnya aktiviti pada malam tu,Bang Sum mengumumkan sesuatu perkara yang agak mengejutkan kami semua ,dia kata kemungkinan besar kami tidak akan dapat mandi kat pulau ni kerana Bang Sum telah menyediakan aktiviti – aktiviti yang amat menyeronokkan buat kami semua.Habis sahaja aktiviti pada malam itu ,semua orang termasuklah aku keluar dari Dewan Malinja dengan perasaan yang hampa dan kecewa. Masing – masing mempertikaikan apa yang baru dicakapkan oleh bang sum sebentar tadi.Sambil aku menuruni tangga ,aku ternampak kelibat pak cik sapu sampah petang tadi.Apabila aku memandang mukanya,dia gelak sakan pada aku sambil mulutnya berkata ‘pak cik dah cakap dah tadi ,kan betul cakap pak cik’.

Pangkor yang Hancor(Babak Ketiga dan Terakhir)

Hari – hari yang dilalui bersama dengan aktiviti yang disediakan oleh bang sum kadang – kadang sajalah yang menyeronokkan.Nasib baik kebanyakan aktiviti yang dibuat dilakukan di luar resort kami.Dapat lah aku mendengar bunyi ombak di luar sekurang – kurangnya dapat melepaskan mengidam aku untuk mandi kat pulau pangkor ni.Aktiviti pada malam terakhir kami di pulau pangkor adalah yang paling menyeronokkan.Bang Sum telah membeli sebuah patung ultraman dan diletakkan di tengah – tengah bulatan yang dikelilingi kami semua.Bang Sum kata game ni simple saja,aku akan bagi kat hampa semua sorang sebungkus tepung jagung,sapa yang boleh baling tepat kat muka ultraman ni dialah pemenangnya. Malangnya tak ada sapa yang menang game ni kerana jarak kami dengan ultraman tersebut terlalu jauh.Yang paling tak tahannya ada yang menangis bukan kerana tak dapat menang pertandingan tu,tapi kawan sebelah diorang ambil tepung tu baling kat muka dan badan diorang.Tepung masuk mata ,tu yang menangis tu.Keesokan harinya,sebelum aku balik ke tempat belajar aku semula,aku tidak melepaskan peluang untuk bergambar dengan bang sum ,anaknya dan tidak lupa juga pak cik sapu sampah.Sempat juga aku minta kat pak cik sapu sampah tu dia punya no.henfon dan nama kat fb dia.Nak tahu dia letak nama apa kat fb dia—Pangkor yang Hancor—

Sekian.TAMAT.


Gambar-gambar di bawah ni aku tak tahulah sama ada paeh yang tangkap ataupun orang lain.Paeh tak cakap apa-apapun tentang gambar ni.Dia cuma tulis dalam buku tu kat atas gambar-gambar ni perkataan ooyeeeeh….  

Ni mungkin gambar kat jeti.
Adakah yang pakai baju putih tu Paeh?

Ataupun yang sedang tersenyum ini ?
Aku rasa nilah motor pak cik sapu sampah tu.




2 comments:

  1. mmg cter nie cedih sgt.........
    aku rasew dh leh agk sape atramen......tpi blum pasti atramen atau atrawomen...yg 2 korang pikir2kn k............

    ReplyDelete
  2. atra,nanti kalau kau nak pinjam buku cerita tu ,
    datanglah ke rumah teman.

    ReplyDelete