Monday, December 20, 2010

Kad Pertama Aku.


Bila tiba cuti belajar , selain dari menoreh getah di kampong,aku akan jual air dan buah rojak kat sebuah taman.Nama taman tu Taman Ria .Ada satu hari tu,sedang aku mengelap meja ,aku nampak sorang kawan perempuan aku datang beli rojak kat kedai aku.Dengar khabarnya,dia dah bertunang .Itu pun aku dapat tahu dari rakan sekelasnya yang dulu.Mulanya aku tak percaya.Kendian ,aku tanya dia ,mari dengan tunang ke.Dia jawab tak lah.Mungkin dia terkejut dengan pertanyaan aku sebab kita orang tak pernah berjumpa dah selepas habis zaman persekolahan dulu.Lepas tu,dia terus berjalan ke arah sebuah kereta .Dalam kereta tu ada sorang lelaki.Dalam 30 saat lepas tu dia datang balik bersama lelaki tersebut dan serahkan kepada aku sampul kad berwarna putih dan di dalamnya ada kad yang tertulis majlis undangan perkahwinan yang diadakan pada hari krismas tahun ini.Nampaknya kena minta cuti lagilah kat tokey kedai aku lepas ni.Aku cuma mengucapkan tahniah dan terima kasih kepada mereka berdua.Kalau boleh tu aku nak bagi lah sepatah dua kata kat tunang kawan aku tu.Tapi siapa lah aku , hanya penjual air dan rojak buah.

Nota Akhir:Isteri adalah anugerah , bukannya hak milik.Nilah kata-kata yang akan aku ucapkan kepada tunang dia kalau diberi kesempatan. Lagipun kata-kata ni aku ciplak dari sebuah filem.

No comments:

Post a Comment